You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

The new review for album “Let’s talk” 2017 published in Belgium in the “Keys And Chords” magazine.

A beautiful album with contemporary jazz, catchy melodies and relaxed grooves. A nice discovery to watch out for!

Het Duitse label Lemon Jazz Records is een onderdeel van Lemongrassmusic, en werd pas dit jaar gesticht om eigentijdse jazz met elektronische elementen op onder te brengen. De eerste release erop komt van de Russische gitarist en producer Artur Bayramgalin, die in Ufa in 1974 geboren werd. Zijn vader was een populaire lokale artiest, en al vroeg veerde hij naar muziek toe. Op zijn tweeëntwintigste trad hij op met bekende Russische topmuzikanten, en zijn debuut ‘Interro Island’ kwam er in 2009. Daarna bracht hij nog ‘Electric Breezz’ (2010), ‘Perfect Day’ (2014) en ‘My Seasons’(2015) uit. Hij is tevens lid van de etnische fusiongroep Suraman, en producer van het elektronisch project Breezz Studio. Artur vermengt smooth en acid jazz met New Age en chillout en folk met elektronische elementen.

De titeltrack brengt een ontspannen dialoog tussen een trompettist en Artur, waarna ‘Intero’ de Latintoer opgaat, met sax begeleiding. Daarna gaan we richting ‘Tangerine Coast’, waar een licht swingende samba ons opwacht. ‘Positive Smile’ is meer traditionele jazz, opnieuw met sax, waarna ‘Toronto Lights’ weer relaxed overkomt. ‘Kurkuma’ situeert zich weer in de Latinsfeer, gevolgd door het folkachtige ‘Stone Idol’, dat gezongen wordt door Leysan Saripova. New Age komt aan bod met ‘The Melody’, en afsluiter ‘Back To The 80’s’ drijft op een dansbaar ritme. Een mooi album met eigentijdse jazz, vol met herkenbare melodieën en ontspannen grooves. Een leuke ontdekking om in het oog te houden!

Patrick Van de Wiele